Din varukorg (0)

Gå tillbaka till butiken

Delsumma
kr
Frakt
0 kr
Summa
kr
Inkontinens

Min träningsinkontinens kom smygande

Träning är viktigt för mig och jag vill kunna träna intensivt och explosivt, och jag vill vara fri att välja träningsform och inte välja bort viss typ av träning. Jag har redan varit tvungen att anpassa min träning en hel del, och faktiskt avstå viss träning och vissa övningar på grund av skador och läckage. Men nu vill jag inte avstå eller anpassa mer!


Lena Larje
Ålder: 58 år.
Bor: Örebro.
Familj: Maken Kjell och döttrarna Amanda, 27 och Julia, 20.
Gör: Marknadsförare och hälsocoach och driver hälsoföretaget Träning 40+. www.traning40plus.se

Smygande inkontinens

Jag jobbar som hälsocoach, träningsinstruktör och kostrådgivare och driver tränings- och hälsoföretaget ”Träning 40+”. Kroppen är mitt arbetsredskap och jag leder mina egna gruppträningskoncept både online och på plats framför en klass.

Min träningsinkontinens kom smygande. Den har sedan bara blivit värre och värre för varje år som gått, för att kulminera när jag kom i klimakteriet. Jag läcker framförallt när jag hoppar och springer.

Men att kissa på sig när man tar i är ingen direkt trevlig upplevelse och drar ner en hel del på den träningsglädje jag vill känna.

Spänd bäckenbotten

Jag har vid flera tillfällen genom åren försökt ”ta tag” i min träningsinkontinens och sökt hjälp men för mig har knipövningar inte fungerat. Jag har träffat flera olika barnmorskor och fått tips och råd och verkligen jobbat på att hitta knipet och träna upp det. Utan att lyckas. Jag har en konstaterad förlossningsskada på urinröret och lite framfall.

En av barnmorskorna jag träffade berättade att jag spänner min bäckenbotten konstant. Eftersom den är spänd hela tiden så finns inget extra att ta till när jag t.ex. hostar eller hoppar. Du kan jämföra med att vara superspänd i axlarna hela tiden och ha axlarna uppdragna till öronen.

Jag har alltså även försökt att slappna av i bäckenbotten istället för att spänna den med knipövningar. Och att varva knip och avspänning.

Trodde inte att det skulle fungera för mig

När jag fick möjlighet att testa Efemia kontinensstöd kan jag ärligt säga att jag inte trodde att stödet skulle fungera för mig. Jag har ganska svåra besvär och har testat det mesta. För många år sedan testade jag även en sk. kontinensbåge. Den funkade inte alls för mig. Men Efemia fungerar på ett lite annat sätt, och stöder upp urinröret via vaginalväggen.

Så jag drog på mig joggingskorna och gick ut för att powerwalka och sen springa lite på hemvägen för att testa. Det var kallt ute och halvvägs på rundan blev jag dessutom rejält kissnödig och tänkte att nu kommer det ju garanterat inte att funka. Men vet du vad, det gjorde det! Jag sprang ett par kortare intervaller utan att läcka en droppe. Jag sprang längre än vad jag vet att jag brukar kunna utan att läcka och med ganska bra fart. På nästa löprunda sprang jag i lägre tempo och kanske 3 km utan att stanna och helt utan läckage.

En så otroligt härlig känsla! Vilken frihet.

Smidigt att använda

Nu använder jag Efemia när jag vet att jag ska träna intensivt och riskerar att läcka. Skyddet är så smidigt att använda och när det väl är på plats så varken känns eller märks det på annat sätt än att jag inte läcker en endaste droppe.

Jag vill berätta om min träningsinkontinens för att uppmärksamma problemet och för att du som är i samma situation ska veta att du absolut inte är ensam, att det inte är något att skämmas över, och att du inte ska undvika träning.

Men framförallt vill jag berätta att det fanns en lösning för mig och mina problem och kanske även för dig.

Du är inte ensam om att läcka när du tränar 

Jag försöker prata öppet om det här med träningsinkontinens. Vi har alla säkert gjort vad vi kan för att bli bättre dvs knipövningar mm. Det är bara det att det funkar inte för alla. Så tro inte att du är dålig för att dina knipövningar inte fungerar. Och tro absolut inte att du är ensam om att läcka när du tränar, det är du inte…

Det är också viktigt att vi PTs och instruktörer är kunniga och vågar informera.

På de pass där jag är gruppträningsinstruktör och det ingår hopp så visar jag alltid alternativ utan hopp, och jag gör det med hänvisning till såväl bäckenbotten, som höfter, knän etc som kan bidra till att man inte vill eller kan hoppa.

 

Läs mer om Lenas erfarenheter:

Träningsinkontinens – hjälp jag kissar på mig!

Nu kan jag löpträna igen trots min träningsinkontinens 

 

Enkelt. Säkert. Effektivt.
& såklart, återanvändbart!

Beställ Efemia kontinensstöd