Din varukorg (0)

Gå tillbaka till butiken

Delsumma
kr
Frakt
0 kr
Summa
kr

Det är World Continence Week! Testa Efemia kontinensstöd under 30 dagar. Pengarna-tillbaka-garanti* Köp ditt startset här

Inkontinens

Många läcker urin när de tränar CrossFit. Gäller det dig också?

Om det händer att du läcker urin när du tränar högintensiv träning som CrossFit är du inte ensam. Ungefär var tredje kvinna som tränar högintensivt drabbas av ansträngningsinkontinens (1,2). Och även om den genomsnittliga mängden urin som läcker ut inte är så stor – cirka två matskedar (3) så är det tillräckligt för att många kvinnor helt undviker att träna.

“I pee during double-unders!”

Den här videon har några år på nacken och blev en riktig snackis i CrossFit-världen när den kom. Kanske är det inte optimalt att skratta åt problemet med ansträngningsinkontinens eller att en gynekolog försäkrar att det är “ok att kissa på sig när man kör dubbelhopp med hopprepet” men filmen har en viktig poäng; otroligt många kvinnor (och även män) läcker när de tränar, särskilt vid högintensiv träning.

Du måste inte läcka under högintensiv träning

Det finns många olika saker du kan göra för att slippa läcka när du tränar CrossFit eller andra högintensiva träningsformer. Att kissa på sig är alltså vanligt, men inte normalt – och du kan få hjälp. Om du besväras av urinläckage under träning finns i huvudsak tre vägar att gå:

Bäckenbottenträning
Det här är det första du bör göra om du inte redan är igång. CrossFit kräver starka, uthålliga och explosiva muskler i hela kroppen, det gäller dina muskler i bäckenbotten också. Fördelen med bäckenbottenträning är att det är enkelt när du väl fått in tekniken och helt ofarligt.

Nackdelen är att det tar ett tag att bygga upp styrkan i musklerna och känna förbättring, dessutom är det långtifrån alltid som det hjälper. Om du läcker på grund av en skada räcker sällan knipträning.

Vaginala stöd
Om inte bäckenbottenträningen hjälper eller om du behöver en metod som fungerar medan du tränar upp din bäckenbottenmuskulatur finns det vaginala stöd. De finns i olika utformningar, som exempelvis kontinensstöd eller kontinensbåge, men har alla samma uppgift; att stödja blåshalsen eller urinröret så den hamnar i korrekt position, vilket gör att funktionen återställs medan du använder stödet.

Fördelen med vaginala stöd är att du får hjälp med dina besvär direkt oavsett hur mycket eller hur ofta du brukar läcka. Du kan beställa ditt stöd på ett nätapotek idag och köra en WOD (Workout of the day) direkt du får den – utan att skvätta ner trosor och träningstights. Nackdelen är att vaginala stöd bara hjälper medan du använder dem, men de gör inget åt den underliggande orsaken till varför vi läcker.

Operation
Om du har problem som inte blir tillräckligt bra eller ens bättre av bäckenbottenträning kan en operation kanske vara lösningen för att du ska kunna hålla dig när du tränar. Fördelen med operation är förstås att grundproblemet förhoppningsvis åtgärdas och att du inte behöver oroa dig mer för att du ska kissa på dig. Nackdelen är tyvärr att det, som med alla ingrepp, medför risker. Komplikationer kan tillstöta och resultatet blir inte alltid så bra som man önskar.

Beroende på vilka besvär du har kan du behöva träffa en urogynekolog, uroterapeut inkontinenssjuksköterska eller fysioterapeut för undersökning och vägledning. Tveka inte att kontakta vården om du upplever att dina besvär hindrar dig att leva fullt ut och träna som du vill. Problem med ansträngningsinkontinens är en väldigt vanlig anledning till att kvinnor söker vård och inget du behöver skämmas för att ta upp.

Men varför läcker vi just när vi tränar?

Vår kropp är en avancerad maskin och vår bäckenbotten är en viktig del av den. Den hjälper oss att stå och röra oss upprätt, andas effektivt, bidrar till sexuell njutning, kan bära en graviditet och klara en förlossning, och hjälper kroppen att göra sig av med det vi ätit och druckit (och förstås – att hålla det inne).

De olika momenten i CrossFit innefattar explosiva rörelser, uthållighet, snabba rörelser och tunga lyft. Om våra bäckenbottenmuskler då inte fungerar optimalt kan de inte parera de snabba stötarna, det ökade buktrycket och den långa anspänningen över tid. Resultatet blir då att vi läcker.

Många som är drabbade av ansträngningsinkontinens upplever bara besvär när de tränar högintensivt. Det är för att sådan typ av träning utsätter vår bäckenbotten för hög belastning, och som vilken annan muskel som helst i vår kropp kan bäckenbottenmuskulaturen bli uttröttad, försvagad eller skadad och inte orka med den ökade belastningen.

Missa inte vår kommande artikel där vi berättar mer om vad du ska tänka på när du tränar med ansträngningsinkontinens.

 

1. Sherman R, Davis G, Wong M. Behavioral treatment of urinary incontinence among female soldiers. Military Medicine 162(10): 690–694, 1997.

2. Bo K, Stein R, Kulseng-Hanssen S, Kristofferson M. Clinical and urodynamic assessment of nulliparous young women with and without stress incontinence symptoms: A case-control study. Obstetrics and Gynecology 84: 1028–1032, 1994.

3. Eliasson K, Larsson T, Mattsson E. Prevalence of stress incontinence in nulliparous elite trampolinists. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports 12(2): 106-110, 2002.

Enkelt. Säkert. Effektivt.
& såklart, återanvändbart!

Beställ Efemia kontinensstöd