Beställ
Din varukorg (0)

Gå tillbaka till butiken

Delsumma
kr
Frakt
0 kr
Summa
kr
Kroppskollen

Kroppskollen

Ibland kan det uppstå besvär, frågor och funderingar i samband med olika händelser i livet. Här samlar vi information, kunskap och våra bästa tips inom områden som rör kvinnors kroppar och hälsa.

Graviditet

Urinläckage under och efter graviditet

Det händer mycket i kroppen under en graviditet. Bland annat ökar trycket på bäckenbotten, ligamenten och urinblåsan. Du får extra hormoner och en mjukare och mer elastisk muskulatur i bäckenbotten inför förlossningen, vilket kan orsaka urinläckage.

Kan jag använda Efemia kontinensstöd som gravid?

Vi har inte testat Efemia kontinensstöd på gravida, och därför kan vi inte rekommendera dig att använda produkten under din graviditet.

Urinblåsan

Så fungerar en normal urinblåsa

När urinblåsan är full skickas en signal till hjärnan som talar om att du är kissnödig, och då tömmer sig blåsan till den är tom med hjälp av musklerna runt om som drar ihop sig.

En oberäknelig blåsa

Upplever du ibland ett akut behov av att kissa? Då är det förmodligen för att din urinblåsa plötsligt drar ihop sig. Okontrollerade sammandragningar är ofarliga men kan leda till urinläckage.

Har du blåskoll

Olika typer av inkontinens

Det finns olika typer av inkontinens. De två vanligaste är ansträngningsinkontinens och överaktiv blåsa. Vid ansträngningsinkontinens läcker du när du skrattar, hostar, nyser eller tränar. En överaktiv blåsa gör att du får svårare att hålla dig och behöver kissa oftare.

Behöver du hjälp?
 Blob
 Blob
 Blob

Ingen fråga är för mycket!

Tveka inte att höra av dig om du har några frågor eller funderingar. För oss är det viktigt att du känner dig trygg i användandet av vår produkt och att du inte känner dig ensam med dina besvär.

Träning & bäckenbotten

Att träna med urinläckage

Träning är något vi mår bra av. Det minskar stress och gör oss både gladare och piggare.  Du behöver inte välja bort träning på grund av inkontinens, men det är bra att anpassa den.

Hur hårt kan jag träna?

Om du läcker när du tränar är det bra att anpassa träningen så du inte belastar bäckenbotten. Idag finns det riktlinjer kring hur du bäst återgår till träning på ett säkert sätt, och test du kan göra som visar hur stark din bäckenbotten är.

Att träna med urinläckage

Bäckenbottenträning

Bäckenbotten fyller en väldigt viktig funktion för våra organ och för vårt underliv. Genom att träna bäckenbotten orkar musklerna stå emot ökade buktryck och stödja urinblåsan ordentligt, vilket i sin tur gör att vi kan undvika bland annat urinläckage.

Bäckenbotten

Hjälp & stöd

Slå dig fri från skammen

Skam hindrar oss från att må bra, från att våga prata om våra kroppar och från att söka hjälp. Vi måste sluta be om ursäkt för oss själva och för våra kroppar!

Våga prata om det

Om vi inte pratar om våra intima besvär får vi svårare att söka hjälp eftersom vi känner oss ensamma. Hur ska vi kunna söka hjälp när vi inte vet vad som är normalt? Vi måste våga prata om våra kroppar!

Har du frågor eller saknar du något på sidan?

Hör gärna av dig om du har frågor eller inte hittar all information du söker. Vi tar gärna emot din feedback.